Jeżeli chcesz kochać świat, zbawiać go i karmić, to wspaniale. Lecz najpierw pokochaj i nakarm siebie. – Stuart Wilde

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres towarzyszy nam codziennie już od dziecka. Zbyt szybki tryb życia, wiele problemów i zaniedbanie higieny psychicznej sprawiają, że negatywne emocje kumulują się, doprowadzając nawet do chorób somatycznych. Istnieje wiele rodzajów stresu, zaś niektóre z nich dotyczą nawet komórek naszego ciała, w których zachodzą niepożądane procesy. Jak radzić sobie ze stresem w warunkach domowych, za pomocą popularnych metod relaksacji? Jak sobie pomóc, gdy stres powoduje depresję czy stany lękowe?

Jakie metody relaksacyjne warto wykorzystać w walce ze stresem?

Doświadczenie psychoterapeutów oraz ludzi na co dzień borykających się z silnym stresem mówi o tym, że techniki relaksacyjne są niezwykle skuteczne, jednakże trzeba się nauczyć wykonywać je poprawnie oraz zadbać o regularność. Metody te są dostępne dla każdego i łatwe do wykorzystania.

Przykładem może być słuchanie muzyki relaksacyjnej z odgłosami natury, aromaterapia z użyciem olejków eterycznych czy też ćwiczenia fizyczne. Ponadto warto wykorzystać elementy tak zwanego treningu autogennego, który polega na koncentrowaniu się na konkretnych, poszczególnych obszarach ciała, co pomaga zapomnieć o stresie i rozluźnić mięśnie.

Relaksująco działają również spacery na łonie natury oraz ćwiczenia fizyczne, dostosowane do konkretnych możliwości danej osoby. W silnym stresie, kiedy niemożliwe jest wykonywanie intensywnych ćwiczeń, wystarczy nawet spacer lub szybki marsz. Wymienione powyżej metody przynoszą ulgę zarówno w stresie przewlekłym, jak i dolegliwości jaką jest zespół stresu pourazowego.

Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny, który dotyczy przede wszystkim ciała, można zminimalizować, zmieniając styl życia na zdrowy i higieniczny. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, by znaleźć czas na wypoczynek, relaks i odpowiednią porcję snu. Ponadto niezwykle ważne jest zdrowe odżywianie. Przede wszystkim chodzi o rezygnację z żywności wysoko przetworzonej. Niebagatelne znaczenie ma też picie odpowiedniej ilości wody. Osoby prowadzące typowo siedzący tryb życia, powinny przynajmniej 3 razy w tygodniu znaleźć czas na aktywność fizyczną i ruch.

Zaburzenie równowagi komórkowej nazwane stresem oksydacyjnym, występuje również na skutek nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne, więc nieodzowne jest używanie na co dzień kremów z silnym filtrem. Trzeba zdać sobie sprawę, że jest stres oksydacyjny może doprowadzić nawet do powstania nowotworów, ponieważ takie są skutki namnożenia w organizmie wolnych rodników. Narażone są na niego między innymi osoby żyjące w permanentnym napięciu, w tym więc wypadku, zastosowanie technik relaksacyjnych również przynosi skutek.

Stres może powodować choroby

Jak radzić sobie ze stresem, na który żadne inne powyższe metody nie pomagają? Niestety silne doświadczenia stresu przewlekłego lub traumy, nieraz doprowadzają do rozwoju depresji i zaburzeń lękowych, takich jak nerwice. W takiej sytuacji nieodzowna jest pomoc psychoterapeuty, a nawet psychiatry. Terapeuta dobierze rodzaj działania do konkretnych problemów, pomagając zmierzyć się z konfliktami wewnętrznymi lub rozładowywać stres, pojawiający się w konkretnych sytuacjach życiowych. Z kolei psychiatra może na przykład pomóc wyregulować zaburzony rytm snu, poprzez czasowe przepisanie tabletek nasennych i uspokajających.

Nie należy bać się tego typu leków, jeżeli oczywiście są one przyjmowane racjonalnie i według wskazania lekarza. Niekiedy takie chemiczne rozluźnienie jest jedynym sposobem na to, by chronić organizm przed silnym spustoszeniem, jakie czyni w nim stres.

Jak radzić sobie ze stresem?
5 (100%) 1 vote